Endonti-Kök Kanal Tedavisi

Endodonti - Kanal Tedavisi Nedir?

Derin çürükler, bazı restorasyonların gerektiği durumlarda, dişte oluşan kırık veya çatlaklar, travma gibi durumlarda iç kısımdaki pulpa (sinir) dokusuna müdahale edilerek dişin kurtarılmasıdır.

Dişime Kanal Tedavisi mi Gerekiyor?

Eğer diş hekiminiz sorunlu bir dişiniz için size kanal tedavisi gerektiğini söylerse bunda endişe edecek hiçbir şey yoktur. Her yıl milyonlarca diş bu şekilde kurtarılmakta, hastalarımızın ağrısı geçmekte ve dişler uzun yıllar sağlıklı bir şekilde ağızda durmaktadır. Bazen hiçbir yakınma olmadan rutin kontrolde ya da aşağıdaki durumlarda kanal tedavisi gerkebilir:

Sıcak soğuk uyaranlara karşı hassasiyet
Dokunma veya çiğnemede hassasiyet
Dişte renk değişimi, şişlik

Kanal Tedavisi Ağrılı Bir Süreç Midir?

Modern tekniklerle ağrısız bir süreç sağlanabilir. Tedavi sonrası hassasiyet birkaç gün içerisinde azalarak geçmektedir.

Tedavi Süresi Ne Kadardır?

Genelde bir veya iki seansta tedavi tamamlanır.

Kanal tedavisi yapılan diş ölüyor mu, eskisi gibi kullanabilecek miyim?

Doğru bir yaklaşım dişinizin kurtarılması ve kendi doğal dişleriniz kadar uzun ömürlü olması demektir.

Kanal tedavisi sonrası dişler kırılır mı?

Tedavi sonrası eğer kalan diş dokusu yeterliyse dolgu ile üst restorasyon yapılır. Gereken durumlarda ise özel fiberden yapılan postlarla üst yapı güçlendirilerek dolgu yapılır ve kaplama ile koruma altına alınır.

Sonrasında ağrı olur mu?

Bazen başarılı bir kanal tedavisinden aylar hatta yıllar sonra bile tekrar semptomlar oluşabilir. Bu gibi durumlarda tekrar kanal tedavisi yapılarak diş kurtarılabilmektedir. Endodontik tedavinin yetersiz olduğu durumlarda Endodontik Cerrahi (rezeksiyon) ile de dişler tedavi edilmektedir.

Kanal tedavisi maliyetli midir?

Dişlere kanal tedavisi yapılması ve doğal dişinizin korunarak restore edilmesi diğer tedavi alternatiflerine göre daha az maliyetlidir.

Dişin pulpasında çeşitli etkenler(çürük,travma,diş eti hastalığı vb) sebebiyle iltihap geliştiğinde veya gelişme olasılığından dolayı koruyucu amaçla,pulpanın çıkarılarak kök ucuna kadar bu bölgenin temizlenip,şekillendirlmesi ve yeniden iltihabın gelişimini önlemek için tama olarak tıkamanın sağlanmasını içeren bir tedavi şeklidir.

Pulpanın geri dönüşümsüz bir şekilde hastalandığı durumlarda dişin içinde bulunan bu dolaşımı bozulmuş,iltihaplı,mikroorganizmaları barındıran,savunmasını kaybetmiş dokunun uzaklaştırılarak diş içinde bulunan bu boşluk temizlenir,şekillendirilir ve dişin ağız içi ve kök kanalları doldurulur.Böylelikle dişin ağızdaki fonksiyonunu devam ettirmesi amaçlanır.

Kanal tedavisi yapılırken dişin bulunduğu ilgili bölge lokal anestezikler kullanılarak uyuşturulur.Dolasıyla hasta işlem sırasında ağrı duymaz.Hatta pulpanın canlılığı tamamiyle kaybettiği durumlarda anesteziye bile gerek kalmadan ağrısız bir tedavi gerçekleşir.

Uygun lokal anesteziklerle dişin bulunduğu bölge uyuşturulduktan sonra dişin içinde bulunan pulpal boşluğa ulaşılır ve çeşitli endodontik aletler ve yıkama solüsyonları kullanarak kök ucuna kadar bu boşluk temizlenir ve şekillendirilir.Sonrasında ise dişin görünen kısmının geçici ya da daimi restorasyonu yapılır. Bütün bu işlemler sırasın da kontrol amacıyla dişin filmleri alınır.

Kanal tedavisi bitirildikten sonra ilk bir hafta on günlük süreçte dişte hassasiyet olabilir. Bu hassasiyet kanal tedavisi yapılırken kökün etrafında ki çevre dokunun da yapılan işlemden etkilenmesine bağlıdır. Gerekirse doktorunuzun önereceği analjezik, antiinflamatuar ilaçların kullanımıyla bu hassasiyet giderek azalacaktır.

Kanal tedavisi yapılmış bir dişin ömrü pek çok farklı etkenden etkilenmektedir. Dişe hangi sebeple kanal tedavisi yapıldığı (teşhis), kanal tedavisinin ideal şartlarda bitirlmesi, doğru üst restorasyon seçimi (kaplama, dolgu gibi), hastanın ağız bakımı ve sistemik hikayesi gibi pek çok nedenden etkilenir. Ancak genel olarak yapılan kanal tedavisinde amaç dişin uzun süreli ağızda fonksiyon görmesini sağlamaktır.