Ortodonti

Ortodontik Tedavi Nedir?

Çapraşık diş ve uyumsuz çene ilişkilerini teşhis eden, önlemeye çalışan ve tedavi eden, diş hekimliğinin bir uzmanlık dalıdır.

Dişler neden çapraşık olur ve nasıl tedavi edilir?

Diş büyüklükleri çene büyüklüğü ile uyumlu olmadığı zaman dişler çeneye yerleşmek için çapraşık ya da aralıklı dizilir. Bu gibi dişsel ve iskeletsel bozukluklarda dişleri tekrar olmaları gereken dizime getirmek için ortodontik tedavi uygulanır.

Ortodontik tedavi her yaşta yapılabilir mi?

Ortodontik tedavide kesinlikle yaş sınırı yoktur.Ancak yaşa göre tedavi planlaması ve süresi değişebilir. Son yıllarda tüm dünyada erişkin ortodontisi yaygınlık kazanmıştır. Özellikle porselen braketler ve şeffaf plaklar kullanılarak estetik kaygıları da en aza indirmek mümkündür.

Diş telleri dişleri çürütür mü?

Teller dişleri kesinlikle çürütmez. Aksine braketlerin yapıştırıldığı alanlar altına bakteri giremediği için çürükten korunur. Ancak braketlerin etrafı daha çok bakteri tuttuğu için çürüme riski telsiz bir ağza göre daha çoktur. Ağız bakımı iyi olduğunda ve braketlerin etrafı ayrıntılı olarak temizlendiğinde bu risk ortadan kalkar.

Teller varken dişler fırçalanabilir mi?

Teller takıldıktan sonra dişler eskiden olduğu gibi rahatlıkla fırçalanabilir. Fırçalarken kopma, çıkma gibi riskler yoktur. Ancak daha ayrıntılı temizlik gerektirdiği için biraz daha dikkatli fırçalamak gerekir. Bunun için özel olarak tasarlanmış ortodontik fırçalar ve ara yüz fırçaları kullanılabilir.

Teller takıldıktan sonra nelere dikkat edilmelidir?

Tellerin kırılmasına sebep olabilecek sert yiyeceklerden uzak durulmalıdır. Elma, armut gibi sert şeyler ısırılarak değil, kesilerek yenilmelidir. Özellikle erik, zeytin gibi çekirdekli gıdalar çekirdeği ayrıldıktan sonra yenilmelidir. Asitli içecekler içilmemeli, sakız, lokum gibi yapışkan yiyeceklerden uzak durulmalıdır.

Şeffaf plaklarla ortodontik tedavi

Sosyal hayatında tel görüntüsünden rahatsız olan hastalarda sadece dişleri kaplayan şeffaf plaklar ile dişleri düzeltmek artık mümkün. Kişiye özel yapılan bu plaklar rahatlıkla hasta tarafından takılıp çıkartılabilir ve gün içinde 20-22 saat takmak yeterlidir.

Ortodontik tedavi ne kadar sürer?

Diş teli tedavi süresi hastanın ortodonti problemine göre farklılık gösterip 8-30 ay arası periyotlarda değişebilir. Normalde 18-24 ay gibi bir süre zarfında tedavi tamamlanır. Ciddi çene rahatsızlıklarında tedaviler 3 yılı bulurken, sıradan diş çarpıklığı tedavilerindeki süreç 1 yılı geçmemektedir. Ortodontist ve hasta işbirliğine kadar ileri olursa tedavi başarısının yüzdesi de o kadar yüksektir.

Ortodonti tedavisi için ideal yaş, çocukların büyüme ve gelişiminin devam ettiği yaşlardır. Her yaşta uygulanabilen ortodontide 11 – 14 yaş arası tedaviler daha hızlı sonuç vermektedir. İskeletsel ve fonksiyonel bozuklukların tedavisi daha kolaydır.

Ortodontik problemler; kalıtımsal nedenlerden ötürü olabileceği gibi çürükleri, erken diş çekimleri, kötü alışkanlıklar (parmak emme vb.) gibi sorunlardan da kaynaklanmaktadır.

Gömük dişleriniz varsa, dişlerinizde çapraşıklık ve kapanış sorunları görülüyorsa, ağızdan solunum yapıyorsanız, çocuklarınızda parmak emme ve tırnak yeme alışkanlıkları varsa, çiğnemede zorlanıyorsanız, alt ve üst Dişler kapatıldığında üst-alt yönde açıklık varsa, üst çene alttan daha darsa, dişler arasında boşluklar görülüyorsa, alt ya da üst çene diğerinden çok fazla önde ya da arkadaysa ortodonti uzmanı tarafından muayene edilmek gerekmektedir.dişleriniz hiç temas etmiyorsa ortodonti uzmanına başvurmanız gerekmektedir. Düzenli diş hekimi kontrolleriyle de ortodonti tedavisine ihtiyacınız olup olmadığı belirlenir.

Diş teli tedavisi sırasında diş yüzeylerine tel veya özel lastiklerle kuvvet uygulanır. Dişler, kuvvetin uygulandığı yönde hareket ederler. Hareket eden dişin önünde geçici bir süre için kemik dokusu yıkımı olur, hareketin aksi yönünde ise yeni kemik dokusu yapılır. Böylece yeni yerlerini alan dişler, yeni bir kemik yuvasına yerleşirler.

edavi gerektiren ortodontik sorunlara müdahale edilmezse dişlerdeki çapraşıklık ve iskeletsel bozuklular, çiğneme sorunları, çene kitlenmeleri ve eklem ağrıları, diş çürükleri, dişeti hastalıkları ileri boyutlarda olabilir. Diş kayıpları ve çene kitlenmeleri gibi ciddi problemlerle karşılaşılabilir.

Diş tellerinin takılmasından sonra ilk birkaç gün ağız içinde hafif tahriş ve sızı olabilir. Yemek yeme sırasında hafif ağrılar görülebilir. Ancak bu şikayetler en az 1 hafta içinde geçmektedir. Ağız içinin diş tellerine alışmasından sonra teller oldukça rahat kullanılır.

Dişler ömür boyu hareket ettiği için ortodontik tedavi bittikten sonra dişlerin eski pozisyonlarına dönmeye çalışması söz konusudur. Bu yüzden diş telleri çıkarıldıktan sonra pekiştirme tedavisinin uygulanması gerekir. Yaklaşık 8 – 12 ay sürecek olan pekiştirme tedavisi uygulanmaktadır.