Periodontoloji-Diş Eti Hastalıkları

Periodontoloji - Diş Eti Hastalıkları

Periodontoloji dişleri destekleyen dokuların (diş eti-çene kemiği v.b) sağlığının korunması, hastalıkları ve tedavileriyle ilgilenen bilim dalıdır.

Dişeti Hastalığının Belirtileri:

Spontan veya fırçalamada kanama
Kırmızı, ödemli diş eti
Ağızda kötü tat hissi
Ağız kokusu
Dişlerde yer değiştirme
Dişlerin aralarında açılma ve rotasyon (dişlerde dönme)
Kök yüzeyinin açığa çıkması

Dişeti Hastalığına Neden Olan ve Etkileyen Faktörler:

Primer faktör bakteri plağıdır (diş plağı)
Sigara
Diyabet
Hormonal değişikler (Hamilelik)
Stres
Genetik faktörler
Kötü beslenme
İlaç kullanımı
Uygun yapılmayan diş restorasyonları

Dişeti Hastalıklarının Tedavisi

Ağız hijyeninin sağlanması
Diş eti hastalıklarına neden olan yumuşak ve sert eklentilerin (diş taşı) uzaklaştırılması
Cerrahi olmayan tedaviler ve Cerrahi tedaviler

Dişeti Hastalıklarından Korunmak İçin Yapılması Gerekenler:

Günde iki kez dişlerin fırçalanması
Dişlerin ara yüz temizliğinin yapılması (diş ipi- kürdan-arayüz fırçası)
Dil yüzeyinin fırçalanması
Düzenli diş hekimi kontrolleri

Risk Grubu Olabilecek Kişiler

Sigara içenler
Diyabetli kişiler
Hamileler
Puberte dönemi çocuklar
Ailede erken diş kayıpları olanlar

Unutmayınız

Kanama diş eti hastalığının en önemli bulgusudur.
Günde iki kez dişlerinizi fırçalayınız ve ara yüz temizliği yapınız.
Dil yüzeyini mutlaka fırçalayınız.
Tekrarlayan dişeti apseleri Diyabetin belirtisi olabilir.
Diş eti hastalıkları erken doğum ve düşük ağırlıklı bebek doğumlarına sebep olur.
Diş eti hastalıkları kardiyovaskuler hastalıklara sebep olabilir.
Diş eti hastalıkları ile KOAH arasında ilişki vardır.
Hamilelikte diş hekimi hijyen kontrollerini yaptırınız.
Sigara diş eti hastalıklarını şiddetlendirir, hastalığı maskeler.
Ağız ve diş sağlığımızı ilgilendiren hastalıklar önlenebilir hastalıklardır.
Düzenli diş hekimi kontrolünüzü yaptırınız.

Diş taşları, bakteri kaynaklı plakların diş yüzeyinden uzaklaştırılamaması halinde oluşur. Dişlerde ortaya çıkan plak ilk başlarda yumuşak bir yapıdadır. Ancak tükürük ve çeşitli minerallerin çökelmesi ile sert bir forma bürünür.

En sık görülen diş eti hastalıkları arasında gingivitis ve periodontitis yer alır. Oluşan iltihaplanmadan sadece diş etlerinin etkilenmesi gingivitis olarak adlandırılırken, diş etinin altında yer alan kemiğin de etkilenmesi periodontitis olarak tanımlanır. Ayrıca bazı hastalarda gingivitisin tedavi edilmemesi hastalığın periodontitise dönüşmesine neden olabilir.

Kronik periodontitis, yetişkinlerde daha sık görülen ve genelde yavaş gelişen bir eriodontitis olarak tanımlanır. Diş eti hastalığına ait belirtiler dışında başka belirti göstermez. Bu yüzden göz ardı edildiği durumların çok fazla olduğunu söylemek doğru olur. Zamanla diş eti dokusunu yani kemiği destekleyen yapının yıkımına yol açar.

Diş etlerinde şişlik ve kanama gibi durumların görülmesinin nedeni diş eti hastalıklarıdır. Ayrıca diş eti hastalıklarında ağız kokusu, diş eti çekilmesi ve dişlerin yer değiştirmesi gibi belirtiler de görülür. Ancak en sık görülen belirtiler arasında diş eti kanaması yer alır.

Dişeti hastalığından korunmanın öncelikli koşulu ağızda ve dişlerde bakteri plağının oluşumunu engellemektir. Bu yüzden dişler düzenli olarak fırçalanmalı ve günlük ağız bakımına önem verilmelidir. Günlük ağız ve diş bakımı arasında yer alan uygulamalar diş fırçalama, diş ipi veya arayüz fırçası kullanımı ve antibakteriyel gargara kullanımı şeklindedir. Ayrıca düzenli olarak dişlerin uzman bir diş hekimi tarafından kontrol edilmesi de önem arz eder.

Diş etinde kök yüzeyin açıkta kalarak kök ucuna doğru çekilmesidir. Diş eti çekilmesi meydana gelen kişilerin dişlerinde hassasiyet, çürük ve estetik sorunlar oluşur.

Diş etlerinde meydana gelen çekilmenin ana nedeni diş eti hastalığıdır. Ayrıca diş eti hastalığı ile kemik dokuda kayıplar yaşanabilir. Bunun yanında dişlerin doğru fırçalanmaması da diş eti çekilmesinin nedenleri arasında yer alır. Sert ve çok fazla bastırarak diş fırçalamak diş etlerinin çekilmesinde etkili olur. Diğer yandan dişleri sıkma ve gıcırdatma da yine diş eti çekilmelerinin ortaya çıkmasında önemli bir rol oynar.

Diş eti çekilmesinde öncelikle çekilmenin neden kaynaklandığı saptanır ve daha sonra tedavi aşamasına geçilir. Bazı durumlarda diş eti çekilmesi ile ortaya çıkan kök yüzeyleri için cerrahi uygulamalar gerçekleştirilir.

Dişlerde hassasiyet oluşumunun başlıca nedenleri arasında diş eti hastalığı yer alır. Diş etlerinin çekilmesi ile açığa çıkan kök yüzeyler, sıcak, soğuk, ekşi, tatlı ve asitli gıdalar ve içeceklere karşı hassasiyet gösterir.